FELSEFE
SORUSU NEDİR?*
Günlük soruların büyücek bir kısmı soru tümcesi dediğimiz söz dizisinin
içinde bir boşluğu, neredeyse bir kopyayı birlikte getirir. İşte kendisine bir
soru sorulan kimse, bu boşluğu doldurmaya, kopan şeyi yerine koymaya
çağrılmıştır. Soruların çoğuna sinmiş olan eksiklik havası bundan ileri gelir.
Nitekim bu sorularda hemen hemen her zaman ("kaç", "kimi",
"ne kadar" çeşidinden) eksikliğe parmak basan bir sözcük vardır.
Soruyu sorduran bu sözcüktür. "Bu evde kaç oda var?",-
"kaç"ın
yerine gerçekteki odaların sayısını koyabilen bu soruyu cevaplandırmıştır.
Soranın belli bir dünya-durumu üzerindeki "bilgisizliği", durumu bilen
biri eliyle giderilir. Sözgelişi, "Bu evde beş oda var" tümcesi bu
işi görür. Iki tümce karşılaştırıldıkta, soru tümcesinin bir bakıma karanlık bir
tümce olduğu, hatta – sözdizimi bakımından tam bir tümce olmadığı sanısı
uyanabilir insanda. Oysa bu sanı yanıltıcıdır. Değil bir, birden fazla boşluklu
soru-tümceleri bile sözdizimi bakımından tam bir tümcedir. ("Bu sokakta oturanlardan
kimin evinde kaç oda var?"-Cevap; "Ahmet'lerin evinde altı oda var;
Mehmet'lerin evinde üç oda
var"...) Soru cümlesindeki boşluk bu tümcenin içeriğindedir;
bir, ya da birkaç yerdeki bir boşluktur. Bu boşluğu doldurmak için, ister
istemez dünyaya, örneğin algılara, eylemlere, denemelere başvurmak gerekir.
Felsefe soruları ise, böyle bir başvurmayı
gerektirmez. Çünkü bu sorularda, ilkin, bir ya da birden fazla bir boşluk
yoktur. "Açıklama nedir?", "Nedensellik deyince ne
anlaşılır?", "Olasılık ne demektir?" çeşidinden soruların hepsi
kuşkusuz felsefe sorusudur. Ancak bütün bu sorularda doldurulması istenen
herhangi bir boşluğa rastlanmaz. Sözgelişi. "Nedir" belli bir boşluk
değildir. Yerine ne konursa konsun doldurulamaz. "Açıklama şudur", "Açıklama
budur" çeşidinden hiçbir tümce "Açıklama nedir?" sorusuna bir
cevap değildir. Böylece günlük sorular
için geçen, günlük soruları tam olarak gideren bu doldurma kalıbı
felsefe sorularına uygulanamaz. Felsefede her doldurma tümcesi, o tümceye yol
açan sorunun yeniden sorulmasına yol açar. Oysa gündelik bir soruyu soran, doldurma
tümcesiyle verilen hesabı kesin olarak anladı mı, sorusunda herhangi bir boşluk
kalmadığından, o soruyu katkısız bir soru olarak yeniden sormaz; bu, mantikça
boşunadır...
Nermi Uygur'un Felsefenin Çağrısı kitabından alınmıştır.
Aşağıdaki
soruları parçadan hareket ederek yanıtlayınız.
A) Felsefe sorusunu diğer sorulardan
ayıran fark nedir?
B) Arkadaşlarınızla felsefe soruları
türetmeye çalışınız?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder