YARIN LGS SINAVI VAR
DEĞERLİ ANNE BABALAR
LGS BAŞARISI MI? ÖZ DÜZENLEME BECERİSİ Mİ?
Bu sene alan seçiminde
görüştüğümüz bir velimiz bu konuyu çocuklarına bıraktıklarını ancak sürekli
fikir değiştirdiğini belirtmişti. Bu kararsızlık durumunun son zamanlarda fazla
yaygınlaştığı gözlenmektedir. Öyle önemli bir konu ki günümüzde büyük
şirketlerin insan kaynakları birimleri belirli rutinleri olan adayları seçiyor ve
öz disiplinin yüksek olduğunun göstergesi kabul ediyor. Bütün bunlardan
anlaşılan iradenin sürekliliği önemli bir konu.
Bu gün önümüze gelen başka bir
konu var. Uzaktan eğitim sürecinin geriye dönük olarak baştan sona
değerlendirmemiz gerekiyor. Pandemi döneminin öğrencilerimiz üzerine önemli
etkileri oldu.
Lafı öz düzenleme becerilerinin
önemine getirmeye çalışıyorum. Günümüz dünyasının çocuk ve gençleri için öz
düzenleme becerilerine sahip olmak paha biçilemez bir değer. Saygı değer anne
babalar, öz düzenleme ve öz denetim kavramları uzaktan eğitim sürecinde akademik
çevrelerde en çok konuşulan kavramlardan biri oldu. Bu süreçte en çok
öğrencilerimizin bu becerileri yıprandı. Öz düzenleme becerisi yüksek öğrencilerin
uzaktan eğitim sürecine daha kolay uyum sağlayabildiği yapılan çalışmalarla
ortaya kondu. Öz denetim ve öz düzenleme becerileri düşük olan çocukların bu
süreci yönetmekte çok zorlandıkları çalışma sonuçlarının bir başkasıdır. Bu
durum çocukların eğitiminde öz düzenleme kavramının önemini hepimize tekrar
hatırlatmıştır. Kendi başına evde kalamayıp bir rehberin talimatlarına sürekli
ihtiyaç duyan, zamanını sosyal medyada boşa harcayan, saatlerce ekranın
başından kalkamayıp oyun oynayan, gece geç saatlere kadar yatmayan, sabah
uyanmayan, derslerini kaçıran, evdeki ve dışarda akan sosyal hayatın düzenine
katkı sağlamayı bırakın kendi öz bakımını ihmal eden, kısaca bir düzen oluşturamayan
o kadar çocuk var ki... Bunu okullarda kurallara uymakta zorlanmalardan görüyoruz. Hatta kılık kıyafet yönetmeliğine dahi uyma
konusunda o kadar sorun yaşanıyor ki… biz eğitimciler bunu okullarda fazlasıyla
deneyimliyoruz.
Pandemi süresince kendi çocuğum üzerinde
de en fazla gözlemlediğim konu bu oldu. YKS hazırlık sürecinde olduğu için çocuğumda
bu becerilerin pekişmesi için sabah kalktığında günlük programını, akşam ondan
bu programı değerlendirmesini, zamanını nasıl değerlendireceğini
dinledim/istedim. Kendi başına iş yapmasını destekleyin türünden önerilerimin
altında hep öz düzenleme becerilerinin yerleşmesine verdiğim önem yatıyor.
İnanın etkili olduğunu söyleyebilirim.
Peki, öz düzenleme nedir?,
dilerseniz kısaca göz atalım. Ama öz düzenleme kavramını sınırlandıralım. Öğretmenliğimiz
biraz ağır bassın. Öğrenme ekseninde ele alalım. Çünkü geniş bir kavram. Öz düzenleme, bireyin
başkalarına veya bulunduğu ortama bağımlı olmadan, öğrenme süreci üzerinde tam
bir hâkimiyet kurmasıdır. Eğitim sürecini kendisinin üstlenmesidir. Öğrenme
sürecini öz düzenleme kavramı üzerinden ele alan yaklaşım; bireyin sorumluluk bilincinin
gelişmesine, yaşamını kontrol edebilmesine, bağımsız kalabilmesine ve kendini
gerçekleştirebilmesine zemin oluşturur. Eee şimdi bu yaklaşıma göre şunu da
diyebiliriz o zaman. Öğretim çağı artık sona erdi, kendi öğrenmelerini koordine
etme ve erişim çağı başladı.
Bir çok ünlü psikoloğun öz
düzenleme üzerinde hem fikir olduğu konu; eğitimci bakış açısıyla bireyin kendi
duygu düşünce ve öğrenmelerini koordine ederek kendine özgü bir öğrenme
becerisi geliştirebilmesi ve onu sebatla uygulamak olduğu söylenebilir.
İlk çocukluktan başlanarak
geliştirilmesi gereken beceriler olduğu aşikar. Günümüzde teknolojinin tüketim
amaçlı kullanıldığı 21. yüzyılda azim, sabır, irade, kararlılık gibi karakter
güçlerinin ortaya çıkmasını sağlayan öz düzenleme becerilerinin yerleşmesi çok stratejik
bir konu olarak ortaya çıkıyor.
Şimdi diyeceksiniz hiç serbest
zamanı olmamış çocuktan ileride nasıl soruları çözmesini, yaratıcı düşünmesini,
inovatif yaklaşımlar geliştirmesini bekleyeceğiz merak ediyorum. Çocuklar
okulda 10 saat başkalarının onlar için çizdiği çizelgeye uyuyorlar.
Söz konusu becerilerin insan
yaşamındaki uzun dönemli etkisini eğitimin bütün paydaşları olarak ne zaman
fark edip eğitimi yeniden kurgulayacağız. Öz düzenleme becerileri ve karakter
güçlerinin kazandırılması, bence biz eğitimcilerin ve ebeveynlerin çocuklarına
bırakacakları en güzel mirastır.
Yıllarca sınav odaklı sistem
bizleri çocuklara içerik aktarmaya yöneltti. Bilgiye ulaşmanın çok kolay olduğu
günümüzde bilgi görünümlü içerik bombardımanı altında artık çocuklarımız. O zaman
öğrenmeyi öğrenmek, özellikle öz düzenleme becerisiyle birlikte öğrenmeyi
öğrenmek üzerinde durulması gereken önemli bir konu artık.
Psikologlar Boekaerts ve Corno bu becerilere sahip
öğrencileri şu şekilde tarif ediyor;
Öz düzenlemeli öğrenenlerin
motivasyonları yüksektir, kendi öğrenme süreçlerini dinamik bir şekilde
yönetirler. Öğrenme hedefleri vardır ve bu hedefler doğrultusunda kendi bilişlerini,
motivasyonlarını ve davranışlarını düzenlerler. Zamanı iyi yönetirler. Önceden
belirledikleri hedefe ulaşmak için en uygun stratejiyi seçebilir ve süreç
içerisinde gerekirse farklı yeni stratejiler geliştirip uygulamaya
koyabilirler. Eğer başarısız olurlarsa bunu kişisel nedenlere değil yanlış
strateji kullanımı, doğru hedef belirleyememe gibi nedenlere bağlarlar. Böylece
bu nedenleri analiz ederek başarılarını artırmanın yolunu ararlar. Kaynak
yetersizliğini, öğretmenden kaynaklanan sorunları ya da çeşitli dışsal etmenleri
başarının önünde engel olarak görmezler. Böyle durumlarda bile başarılı olmanın
yolunu bulurlar. Kendi öğrenmelerini artırmak için çalışırlar ve sadece yüksek
not almaya endeksli değillerdir. İş birliğine yatkındırlar. Arkadaşları ile
uyumlarının başarılarını artıracağının farkındadırlar.
Günümüzde yaşam boyu öğrenme esas
artık. Bilgi edinme okulla sınırlı değil. Genç bir nüfusa sahip bir ülkeyiz, büyük
bir potansiyel bu. Bu potansiyeli harekete geçirmek gerekiyor. Bu genç nüfusa
öz düzenleme becerilerini kazandırmak ve azim, kararlılık, yılmazlık, sabır
gibi karakter güçlerini yerleştirecek ortamlar hazırlamak hepimizin görevi
olmalı. Öğretim çağı artık sona erdi, kendi öğrenmelerini koordine etme ve
erişim çağı başladı.
Son söz, yarın LGS var. Değerli anne babalar çocuklarınız bu
becerilere sahip olduktan sonra varsın LGS de başarısız olsunlar. Bu beceriler
tüm zaman ve mekânlar için geçerli, tükenmeyecek bir sermayedir. Çünkü çocukların
yaşam boyu ihtiyaç duyacakları her şeyi içinde barındırır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder